Usługi w zakresie klimatyzatorów samochodowych (cz.1)

WERTHER International POLSKA Sp. z o.o.
Opracował: dr inż. Marek Jankowski

Obsługa i naprawa klimatyzatorów samochodowych to sezonowa usługa, która cieszy się największym zainteresowaniem wraz z nadejściem upałów. Naturalnym krokiem dla firm zajmujących się mechaniką ogólną lub obsługą ogumienia jest włączenie tego rodzaju usług do swojej oferty.

Dlaczego warto?

Klimatyzatory wpływają na komfort jazdy i bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Obsługa tych urządzeń jest stosunkowo prosta i nie wymaga specjalistycznych szkoleń, jednak naprawy wymagają wiedzy z zakresu chłodnictwa, elektrotechniki i elektroniki. Dostosowanie się do standardów obsługi może zapewnić warsztatom nowe źródło dochodów, szczególnie w sezonie letnim.

Podstawowe urządzenia obsługowe

Kluczowym urządzeniem do obsługi klimatyzatorów jest agregat załadunkowy, który umożliwia wymianę czynnika chłodniczego i diagnostykę układu. Ekologiczne i ekonomiczne agregaty powinny pracować w cyklu zamkniętym. Przykładem jest model WERTHER FR130/00, wyposażony w manometry kontrolne, pompę próżniową i zbiornik załadunkowy.

Etapy obsługi klimatyzatora

1. Wytworzenie próżni

Pierwszym krokiem jest usunięcie powietrza i wilgoci z układu przy pomocy pompy próżniowej. Proces ten powinien trwać 30-40 minut, aby skutecznie odparować czynnik chłodniczy i cięższe frakcje z wnętrza instalacji. Skracanie tego etapu może prowadzić do obniżenia efektywności działania klimatyzatora.

2. Sprawdzenie szczelności

Po usunięciu powietrza i wilgoci należy sprawdzić szczelność układu za pomocą wakuometru. Wzrost ciśnienia w ciągu 5 minut wskazuje na nieszczelność. Do dokładniejszego wykrywania przecieków stosuje się barwnik UV, który pozwala zlokalizować miejsce wycieku.

3. Uzupełnienie oleju

Olej w klimatyzatorze pełni kluczową rolę w smarowaniu sprężarki. Jego ilość należy uzupełniać zgodnie z danymi technicznymi pojazdu. Przykładowo, w przypadku Forda Fiesta (2002) sprężarkę napełnia się ok. 90 ml oleju, a nie pełną ilością 207 ml podawaną dla całego układu.

4. Ładowanie czynnikiem chłodniczym

Proces ładowania musi być precyzyjny i opierać się na danych technicznych pojazdu. Załadowanie zbyt dużej lub zbyt małej ilości czynnika może powodować zakłócenia w pracy klimatyzatora. Optymalne napełnienie należy znaleźć na podstawie obserwacji ciśnień w instalacji.

Rodzaje stosowanych olejów

W układach klimatyzacyjnych stosuje się różne rodzaje olejów, w tym:

  • PAG: Oleje polialkiloglikolowe, które są najbardziej powszechne, ale higroskopijne (silnie pochłaniają wilgoć).
  • POE: Oleje estrowe.
  • PAO: Oleje polialfaolefinowe.
  • AB: Oleje alkilobenzenowe.

Zaleca się stosowanie olejów rekomendowanych przez producenta pojazdu, a przechowywanie ich w agregatach dozujących nie powinno przekraczać kilkunastu godzin, aby uniknąć absorpcji wilgoci.

Wnioski i zalecenia

Obsługa klimatyzatorów to opłacalne uzupełnienie usług warsztatowych, szczególnie w okresie letnim. Ważne jest stosowanie odpowiednich urządzeń, precyzyjne przestrzeganie procedur oraz korzystanie z aktualnych danych technicznych, aby zapewnić najwyższą jakość usług.

Więcej informacji znajdziesz na stronie www.werther.pl.





WERTHER Referencje
Zdjęcia - Wyposażenie warsztatów samochodowych. Podnośniki samochodowe, serwis ogumienia, klimatyzacja samochodowa, wyważarki
Klimatyzacja Szkolenia
Serwis