WERTHER International POLSKA Sp. z o.o.
dr inż. Marek Jankowski
2007-01-19
Technologie stosowane w pomiarach zmieniają się, powstają coraz to nowe urządzenia ułatwiające zarówno regulowanie, jak i diagnozowanie. Spora ilość mierzonych parametrów powoduje kłopoty z ich interpretacją. Przytaczane od kilkudziesięciu lat w artykułach i podręcznikach te same schematy i stare definicje gmatwają obraz właściwego podejścia do regulacji kątów ustawienia kół. Poniżej została uporządkowana podstawowa wiedza o geometrii kół, zaczynając od pomiarowych osi odniesienia i stosując terminologię zgodną z ITS.
W urządzeniach budowanych na bazie komputera stało się możliwe szybkie wyznaczanie tzw. geometrycznej osi jazdy w przybliżeniu zgodnej z torem ruchu samochodu, który stara się utrzymać kierunek jazdy na wprost. Oś ta służy do symetrycznego ustawiania koła kierownicy oraz stanowi odniesienie do pomiarów wszystkich kątów położenia kół.
Geometryczna oś jazdy jest wyznaczana przez położenie kół osi niekierowanej. Jest to dwusieczna kąta utworzonego przez osie podłużne kół tylnych (niekierowanych). Nazywana jest rzeczywistą (prawdziwą) osią ruchu pojazdu.
Oś symetrii to oś równo oddalona od kół tylnych i równo oddalona od kół przednich. Pożądanym wynikiem pomiaru jest pokrywanie się obu osi: symetrii i geometrycznej jazdy. Jeżeli jest inaczej, utracona zostaje własność tzw. śladowości kół. Kąt zawarty pomiędzy geometryczną osią jazdy a osią symetrii pojazdu nosi nazwę odchylenia geometrycznej osi jazdy od osi symetrii.
Czynniki powodujące rozbieżności to najczęściej błędna regulacja zbieżności kół osi niekierowanej (tylnej), odkształcenia w zawieszeniu lub całej konstrukcji nośnej. W przypadku wystąpienia kąta odchylenia powyżej 0,25 stopnia nie należy przeprowadzać żadnych regulacji dla kół osi przedniej – lecz znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy.
Kolejne kąty są definiowane względem płaszczyzny prostopadłej do podłoża i przechodzącej przez geometryczną oś jazdy:
Przy prowadzeniu regulacji kątów należy dążyć, aby symetryczne kąty były równe i zgodne z danymi fabrycznymi. W przypadku odchyleń osi symetrii i geometrycznej należy:
Jeśli masz trudności z interpretacją wyników lub chcesz pogłębić wiedzę, odwiedź stronę www.werther.pl lub zgłoś się na szkolenie mailowo: czajkowski@werther.pl.
NA SKRÓTY
PROMOCJE